Nederland kan het zich niet veroorloven achter te lopen bij de ontwikkeling van 5G. Daarmee zou het sterke IT-vestigingsklimaat van Nederland teloor kunnen gaan en daarmee het toekomstig verdienmodel van Nederland. Daarvoor waarschuwt ABN AMRO in een onderzoeksrapport over Technologie, Media en Telecom (TMT).
Volgens de bank is de Nederlandse economie de afgelopen jaren weliswaar gegroeid, maar neemt het groeivermogen van de economie al decennia af. Alleen de TMT-sector heeft toenemende arbeidsproductiviteit weten te koppelen aan groei van de werkgelegenheid.
Door de goed ontwikkelde IT-branche en de sterke digitale infrastructuur is Nederland een populair vestigingsland voor op internet-gebaseerde services en bedrijven. Zo zeer zelfs dat het IT-cluster naast Schiphol en de Rotterdamse haven inmiddels al als ‘derde mainport’ wordt bestempeld.
Maar op het gebied van mobiel internet loopt Nederland achter op Azië en op veel andere Europese landen. Er wordt soms nog getwijfeld aan de noodzaak van een snelle introductie van 5G, omdat het snelle Nederlandse 4G-netwerk voor verreweg de meeste toepassingen voldoende lijkt. Maar de hogere snelheden van 5G maken volgens ABN AMRO nieuwe toepassingen en compleet nieuwe businessmodellen mogelijk zoals bijvoorbeeld de zelfrijdende auto en het inzetten van virtual reality-diensten.
“Een te langzame ontwikkeling van 5G kan op den duur ten koste gaan van de concurrentiepositie en het gunstige vestigingsklimaat voor IT-bedrijven in Nederland”, zegt ABN AMRO-econoom Kasper Buiting.
Daarom moet Nederland na de voor dit jaar geplande veiling van de eerste 5G-frequenties tempo gaan maken. Nederland kan ondanks de relatief trage start nog altijd volop profiteren van de omslag van de technologiecyclus, zoals die zich in Azië al voorzichtig aftekent. ABN AMRO vindt dat de ontwikkeling van het nieuwe netwerk geen strobreed meer in de weg gelegd moet worden om ook het toekomstig verdienmodel van Nederland veilig te stellen.
Probleem hierbij is dat providers grote investeringen moeten doen die zich pas op de lange termijn lijken te gaan terugverdienen. Prijzen van abonnementen verhogen voor een hogere snelheid die niet goed waarneembaar is, lijkt moeilijk te verkopen.